Analiza cen – tajna broń i wielka moc

Każdy z nas analizuje ceny nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Robimy to podświadomie każdego dnia podczas zakupów, w trakcie rozmów z znajomymi, przeglądając strony internetowe. O ile dla osób fizycznych ten proces nie jest obowiązkowy, o tyle dla przedsiębiorców jest to stały element codziennego zarządzania firmą.

Sytuacja na rynku zmienia się dynamicznie, w zależności od aktualnych trendów, pory roku czy sytuacji polityczno-gospodarczej w kraju. Stała analiza cen konkurencji jest kluczowa dla utrzymania pozycji na rynku, a wnioski wpływają na wszystkie dalsze decyzje zarządcze. Ceny muszą być dostosowywane w górę i w dół w zależności od popytu i podaży na dany produkt. Wiele firm zmienia swoje ceny na przykład w okresie świątecznym lub Black Friday. Wtedy zainteresowanie klientów jest tak duże, że warto wykorzystać tę okazję do przysłowiowego wietrzenia magazynu. Za częste promocje też nie są wskazane. Klienci nabierają wtedy podejrzeń, że towar nie będzie pełnowartościowy albo że producent coś przed nimi ukrywa. Lepszym rozwiązaniem są dedykowane kupony rabatowe wysyłane na przykład bezpośrednio na skrzynki pocztowe lub w formie newslettera. Taki zabieg, sprawi, że potencjalny klient poczuje się wyjątkowo, a właściciel firmy może liczyć na wpłynięcie zamówienia na wyższą kwotę.

Kontrowersyjnym i ryzykownym działaniem jest podnoszenie cen w celu zwiększenia sprzedaży. Wielu właścicieli firm boi się tego zabiegu, a efekty mogą przerosnąć nasze oczekiwania. Jest to najlepiej widoczne na rynku dóbr luksusowych. Analiza pokazuje, że znane marki podnoszą ceny obiecując przy tym najlepszą jakość. Chcą w ten sposób wyróżnić się wśród konkurencji, przekonać klienta o wyjątkowości produktu i sprzedać mu nie tylko towar, ale także pozytywne emocje. Proces kupna sprzedaży już od dawna nie opiera się tylko na cenie, ale przede wszystkim na tym, co ta liczba mówi klientowi o produkcie.